Bonniers Affärsområden.

Books.
I en föränderlig och tuff global bok- och e-handelsvärld har Bonnier Books stabila verksamheter med både tillväxt och god lönsamhet.

UNDER 2015 TOG VI både stora och små initiativ. Bonnier Books hade till exempel en monter vid barnbokmässan i Shanghai för första gången. Den digitala bokprenumerationstjänsten BookBeat som vi mjuklanserade i november, var ett exempel på den stora digitala satsningen under 2015. Den nya självpubliceringstjänsten Type & Tell väckte också stor uppmärksamhet. Bonnier Books förvärvade kedjan Akademiska Bokhandeln i Finland, där en genomgripande omvandling inleddes under en ny vd.


DEN SVENSKA BOKMARKNADEN VÄXTE för första gången på länge. För Bonnierförlagen var det ett lyckat år. Deras författare vann en majoritet av Sveriges litterära priser, däribland alla tre kategorierna av Augustpriset. Försäljningen av digitala ljudböcker ökade kraftigt och detta var första året som det såldes fler olika digitala titlar än fysiska. Adlibrisgruppen lanserade flera initiativ för att öka sin tillväxt och lade till nya produkter utöver böcker på Adlibris.com. Trädgårdsproduktsajten odla.nu förvärvades och e-handelsbutiken köketsfavoriter.se lanserades tillsammans med TV4. Adlibris öppnade också en fysisk bokbutik i Stockholm. Bokhandelskedjan Pocket Shop hade ett stabilt år med ökad försäljning i både Sverige och Finland.


BONNIER MEDIA DEUTSCHLAND hade ytterligare ett starkt år, med tre titlar högst upp på bästsäljarlistorna. Flera digitala initiativ startades och utvecklades. Det lilla förlaget Lappan, med fokus på tecknade serier och böcker, förvärvades vilket stärkte Carlsen Verlags redan starka ställning på marknaden.


BONNIER PUBLISHING i Storbritannien hade sitt bästa år någonsin. Igloo Books, som förvärvades i slutet av 2014, hade sitt hittills lönsammaste år. Bonnier Publishing Fiction fick en lyckad start och det lilla genreförlaget Totally Entwined förvärvades. Försäljningen ökade med 42 procent och vinsten nästintill fördubblades.


DEN FINSKA EKONOMIN VAR FORTSATT tuff, vilket ledde till ett utmanande år för Bonnier Books Finland. Trots detta växte e-handeln med böcker och Adlibris stärkte sin position.


FÖR NORSKA CAPPELEN DAMM var året stabilt. Bland framgångarna kan nämnas att de hade flest titlar på bästsäljarlistorna och vann det prestigefyllda Bragepriset. Bokhandelskedjan Tanum vann ett kontrakt om att driva fem nya bokhandlar vid Oslos flygplats Gardemoen,med en försäljning på 200 miljoner norska kronor per år.

Jacob Dalborg,
affärsområdeschef 

Jacob Dalborg, affärsområdeschef

 

FÖRETAG: ADLIBRISGRUPPEN, AKATEEMINEN KIRJAKAUPPA (AKADEMISKA BOKHANDELN), BONNIER BOOKS FINLAND, BONNIER MEDIA DEUTSCHLAND, BONNIER PUBLISHING, BONNIERFÖRLAGEN, BOOKBEAT, CAPPELEN DAMM (50 PROCENT) OCH POCKET SHOP.

 

Type & Tell. Bryter ny mark i en förändrad bokvärld.

Bokbranschen är mitt uppe i en strukturomvandling. Digitalisering, internationalisering, nya affärsmodeller och ökad konkurrens har ändrat spelplanen. Vem som helst kan bli utgiven författare. Därför har Bonnier Books lanserat den nya självpubliceringstjänsten Type & Tell.Rebecka Leffler, affärsansvarig, förklarar.


Varför startar ett bokförlag en tjänst där människor kan publicera sina egna böcker?
– Tack vare digitaliseringen finns det nu större möjligheter än någonsin att skriva berättelser som når ut till en publik via samma kanaler som bokförlagens utgivna författare. Författarna kan också bygga relationer med sina läsare och själva skapa en bästsäljare, enbart med marknadsföring på Facebook. Självpublicering växer som marknad och maktbalansen har förändrats dramatiskt inom branschen. För oss har det alltid varit viktigt att hänga med i utvecklingen i branschen och även att driva på förändringen. Vi måste öppna vår verksamhet om vi ska fortsätta att vara relevanta och vi såg behovet av och en möjlighet att lansera en professionell självpubliceringstjänst. Med Type & Tell kan vi erbjuda den kunskap och expertis som Bonnierförlagen har byggt upp under generationer och en tjänst där författare kan påverka de detaljer som de tycker är viktigast.


Hur har det gått hittills?
– Mottagandet har varit mycket positivt, men vi vilar inte på våra lagrar. Det finns mycket att göra. Under hösten handlade det om att få feedback från de bästa aktiva användarna. Tillsammans med våra användare finjusterar och förbättrar vi tjänsten hela tiden. Vi hoppas att alla författare ska uppleva Type & Tell som inspirerande, modernt, roligt och användarvänligt.

Hur kommer Type & Tell att utvecklas?
– Vi kommer bland annat att utveckla en funktion där flera personer kan arbeta med vårtverktyg och med samma text på samma gång. Dessutom vill vi öka författarnas synlighetgenom att erbjuda en författarsida. Men vilka övriga funktioner vi kommer att utveckla och hur vi ska göra det beror på vad analysen visar och vad konceptutvecklingen och användartesterna leder fram till. Vi siktar på att bli den största självpubliceringstjänsten i Sverige inom två år. Dessutomhar vi planer på en internationell expansion.

 

Rebecka Leffler, affärsansvarig för Type & Tell.

Broadcasting.
Med digitala rekord på TV4, ändrat fokus för C More och bättre resultat för MTV var 2015 ett starkt år för affärsområdet Broadcasting.

TV4 FIRADE 25 ÅR MED ett år av framgångar med rekordsiffror på den digitala sidan och det näst bästa året någonsin för det linjära tv-tittandet. Två faktorer bakom framgången var att målgruppen utökades från 12–59-åringar till 15–64-åringar och att vi satsade stort på lokaltsvenskt innehåll inom alla genrer, från nyheter och sport till underhållning och drama. Kanalen invigde en toppmodern nyhetsstudio och lanserade flera nya initiativ, bland annat talangnätverket ENT som omfattar flera kanaler, annonsplattformen Woo och e-handels- butiken Kökets favoriter.

 

DET SVENSKA NYHETSPRODUKTIONSBOLAGET Nyhetsbolaget vände från förlust till vinst efteromfattande effektivitetsåtgärder och bytte inriktning till journalistik för alla plattformar baserat på nyhetsinnehåll som skapats för TV4. Antalet kunder ökade under året och verksamheten tog ny fart.


ÅR 2015 PRÄGLADES av ökat samarbete, digitalt fokus och stora teknikinvesteringar, bland annat för att utveckla en förbättrad plattform för on demand-tjänster för tv och film (OTT). De digitala satsningarna och investeringarna i lokalt innehåll har varit mycket lyckade – och alla delar av affärsområdet fick bättre resultat än föregående år.


C MORE GENOMGICK 2015 EN STOR strategisk förändring och blev 'digital first' med ett ökat fokus på SVOD-tjänsten C More. Den danska mini-payverksamheten såldes, liksom C Mores norska verksamhet. De tidigare SVOD- tjänsterna Filmnet och C Sports konsoliderades under C More-varumärket och de digitala intäkterna ökade med mer än 70 procent under året.

 

DET MAKROEKONOMISKA KLIMATET i Finland fortsatte att vara besvärligt under 2015, MTV:s resultat förbättrades tack vare strukturella förändringar i verksamheten. Radioverksamheten såldes till Bauer Media Group för att öka fokus på kärnverksamheten. Nyhetsproduktionen för MTV lades under det nybildade systerföretaget Mediahub. Den nylanserade fonden Media for Equity var en succé och blev fulltecknad innan året var slut.

Casten Almqvist,
affärsområdeschef

Casten Almqvist, affärsområdeschef

*UPPGÅNGEN I OMSÄTTNING OCH NEDGÅNGEN I EBITA FÖRKLARAS I HUVUDSAK AV ATT C MORE UNDER 2014 LÅG UTANFÖR AFFÄRSOMRÅDET.

 

FÖRETAG: TV4-GRUPPEN, MTV, NYHETSBOLAGET, C MORE.

 

Talangjakt. Hittar och utvecklar framtidens stjärnor på nya plattformar.

ENT är ett flerkanalsnätverk där Sveriges främsta kommersiella tv-hus, TV4, hittar de bästa innehållsskaparna på digitala plattformar och hjälper dem att växa och utvecklas. Maria Wiss, ansvarig för ENT, förklarar.


Varför har TV4 startat ett multikanalnätverk?
– När TV4 startade var vi en utmanare på den svenska tv-marknaden, med en ny röst och ett nytt innehåll för tv-tittarna. Med ENT vill vi fortsätta att revolutionera historieberättande och kommunikation. Vår erfarenhet och kompetens är unik när det gäller att skapa fantastiska rörliga bilder och innehåll som påverkar tittarna. Nu har vi också modet och självförtroendet att använda den kreativiteten inom nya områden. För att fortsätta att utveckla vår position är det viktigt att föryngra vår publik och vi måste möta de nya tittarna på nya arenor och på nya villkor.


Vad för slags stjärnor är det som ENT söker?
– Vi söker talanger som är passionerade i sitt skapande. De måste inte ha en massa följare eller vara extremt väletablerade. Och de behöver inte bara finnas på Youtube. Vi kontaktar människor som vi ser har något extra och som har drivkraften för att ta näs ta steg i sin karriär. Många talanger kontaktar oss också direkt, eftersom de vill ha oss som partner.


Hur ser framgångarna ut hittills?
– Vi började bra under hösten 2015. Vid utgången av 2015 hade vi 20 talanger ombord, vilket var vårt mål. Våra tre viktigaste rekryteringar är ”DeVetDu” och “SpråkFörAlla” inom humor/underhållning och Alexandra Bring inom fitness/lifestyle. Alla tre har otroligt stor genomslagskraft hos vår yngre målpublik. Vi är väldigt glada för att de har valt att arbeta med oss. Trots att vi bara har varit i gång i några månader har vi lyckats positionera oss på marknaden och locka begåvade och starka talanger. Annonsörerna har också varit mycket intresserade och vi har redan genomfört våra första kampanjer. Vi har höga förväntningar och ser fram emot 2016 och fortsättningen!

ENT-teamet. Bakre raden, från vänster: Adam Navér, Erik Sidung, Edward Dahlbäck Rörström. Främre raden: Janina Witkowski, Maria Wiss, Linn Weilar, Ella Grundel, Pål Ströbaek, David Larsson.

Business to Business.
Ett år av tillväxt för Bonnier Business to Business utmärktes av viktiga förvärv och organisk tillväxt, med rekordstor vinst.

ÅR 2015 VAR DET SJÄTTE ÅRET I FÖLJD med ökad lönsamhet för Bonnier Business to Business, och verksamheten uppnådde en ny rekordvinst. Affärsområdet hade en god intäktsökning, främst på grund av förvärv, men även genom organisk tillväxt. År 2015 handlade om att fortsätta den digitala omvandlingen, bredda nischverksamhetsportföljen och klättra uppför värdekedjan i fråga om produkt- och annonsutbud.

 

UNDER ÅRET hade Bonnier Business to Business ett starkt fokus på förvärv av nya verksamheter och slutförde inte mindre än sex transaktioner. I januari förvärvades en av Polens största webbplatser för investeringsnyheter, Bankier.pl, och som integrerades i Bonnier Business Polska. Genom förvärvet har Bonnier kunnat etablera sig som en av de viktigaste aktörerna på den polska affärs- och finansnyhetsmarknaden. Senare under 2015 förvärvade Bonnier Business Polska också en majoritetsandel i nischföretaget Prawomaniacy, för e-läromedel.


I FEBRUARI FÖRVÄRVADES EN MAJORITETSANDEL i Deutsche Wirtschafts Nachrichten. DWN är den snabbast växande webbaserade affärsnyhetsförmedlaren i Tyskland och når i nuläget mer än två miljoner unika användare i månaden. I slutet av mars gjorde Bonnier comeback inom läromedel genom att förvärva en majoritetsandel i Danmarks ledande digitala läromedelsföretag Clio Online. Företaget har spelat en avgörande roll för digitaliseringen av danska grundskolor och Bonnier Business to Business vill exportera den framgången till nya marknader tillsammans med Clio Onlines grundare.

 

EFTER SOMMAREN FÖRVÄRVADE Bonnier Business Media Sweden hållbarhetsverksamheten Miljöaktuellt från IDG. Genom affären kan Bonnier ta ett helhetsgrepp om miljö- och hållbarhetsnischen och förbättra produktutbudet kraftigt på den svenska marknaden. Årets sista förvärv gjordes i november då en majoritetsandel i Sjöströms Nordic förvärvades. Sjöströms Nordic (nu Bonnier Pharma Insights) är ett digitalt företag som erbjuder prissättningsverktyg och relevanta databaser för läkemedelsbranschen. På grund av ett ryskt förbud mot utländskt ägande på mer än 20 procent av medietillgångar tvingades Bonnier avyttra stora delar av sin ryska verksamhet i december 2015. Bonnier har fortfarande närvaro i Ryssland, men med mindre ägarandelar.

 

BONNIER BUSINESS TO BUSINESS INGICK också avtal om att avyttra Børsen Group till JP/Politikens Hus i Danmark i början av januari 2016. Avyttringen ger oss medel för att skynda på den digitala omvandlingen genom nya förvärv.

Anders Eriksson,
affärsområdeschef

Anders Eriksson, affärsområdeschef.

 

FÖRETAG: BONNIER BUSINESS FORUM, BONNIER BUSINESS MEDIA, BONNIER BUSINESS POLSKA, BØRSEN, CLIO ONLINE, DEUTSCHE WIRSCHAFTS NACHRICHTEN, FINANCE, VERSLO ŽINIOS OCH ÄRIPÄEV. MAJORITETSANDELARNA I RYSKA VERKSAMHETER SÅLDES I SLUTET AV 2015.

 

Smart Business. Unik profil och slimmad organisation bakom Tysklands näst största webbplats för affärsnyheter.

I februari 2015 förvärvades en majoritetsandel i den ledande affärswebbplatsen Deutsche Wirtschafts Nachrichten (DWN). Webbplatsen skapades 2012 av Michael Maier och Christoph Hermann och hade vid utgången av 2015 en läsarkrets på nästan tre miljoner unika besökare per månad. Hermann förklarar framgångarna.


ad är det som är så speciellt med DWN?
– DWN handlar om en unik journalistisk profil av hög kvalitet: Vi ser affärer, politik och deras samhällsbetydelse som en helhet av nyheter. Att spotta ur sig alltmer innehåll är ingen strategi. Vi fokuserar på färre, mer frispråkiga historier som är roliga att läsa. Därföranvänder vi ett enkelt språk som är fritt från pr och vi är inte beroende av hög fart. I dag är DWN sammanlagt den näst största affärsnyhetssajten på de tysktalande marknaderna. En stor del av våra framgångar kommer från Facebook, där vi har fler interaktioner med affärspubliken än alla andra medier i Tyskland.


Vad är nyckeln till era ekonomiska framgångar?
– DWN har varit lönsamt från första början. Det beror på att våra historier, analyser och kommentarer återanvänds flera gånger för företagspublikationskunder och studier. Vi harockså byggt upp en intern annonsförsäljningsgrupp och har arbetat konsekvent med alla stora affärsannonsörer – från bank och it till fordonsbranschen – på senare år. DWN är fortfarande en mycket slimmad organisation. Kärnan ligger i en intern medieorganisation – en redaktions- och försäljningsgrupp – men alla andra uppgifter har vi lagt ut.


Hur ser du på framtiden för DWN?
– Vi vill vara den ledande affärsnyhetssajten i Tyskland. DWN:s trafik har ökat snabbt, så vi tror verkligen att vi kan bli marknadsledande mycket snart. Samtidigt vill vi diversifiera våraintäktsflöden: Vi vill öka våra befintliga intäkter inom annonsförsäljning och innehållssyndikering och samtidigt satsa på betalprodukter och evenemang. Tillsammans med Bonnier Business Press står vi i begrepp att lansera och förvärva ytterligare nyhetssajter för att bli den ledande B2B-medieaktören i Tyskland.

Michael Maier och Christoph Hermann vid Deutsche Wirtschafts Nachrichten.

Growth Media.
Året 2015 var fullt av nya investeringar, organisk tillväxt i befintliga företag och en rejäl helomvändning.

AFFÄRSOMRÅDET BONNIER GROWTH MEDIA är inriktat på digitala tillväxtföretag och har en portfölj av företag med en sammanlagd omsättning på drygt 2 miljarder kronor. Affärsområdets portfölj innehåller dels majoritetsägda företag som Svensk Filmindustri, Spoon, Evoke Gaming och Tailsweep, dels en venture-arm som investerar i snabbväxande och medierelaterade startups som Refunder, United Screens, Acast och Resolution Games.


DET VAR ETT INTENSIVT ÅR för affärsområdet, då man investerade i en rad nya verksamheter och arbetade organiskt med affärsutveckling inom företagen. Svensk Filmindustri gick igenom ett viktigt år av omställning, då verksamheten gick från att ha dominerats av fysisk dvd-försäljning till en mer internationell studioverksamhet med ökat fokus på produktion av film och tv av hög kvalitet, och på digitala kanaler i en uppgraderad distributionsverksamhet.Svensk Filmindustri avslutade året med egenproduktionen En man som heter Ove, som slog det svenska rekordet för biobesökare under sista veckan av 2015.


CONTENTBYRÅN SPOON BLEV ÄNNU mer digitalt inriktad och utvecklade sitt kunderbjudande med digital specialistkompetens och geografisk expansion. Under året fortsatte Spoon att utöka sitt nätverk som "brand engineer" med investeringar i byråerna OhMy! och InFunnel i Sverige och i norska Teft.

 

KIT LANSERADES under året och etablerade sig under sina första månader som en ny mediepionjär, med fokus på teknikplattformen och ett innehåll av hög kvalitet, i skärningen mellan mobilt och sociala medier.

 

UNITED SCREENS FÖRDUBBLADE sina intäkter och har mer än 200 miljoner visningar i månaden. Toca Boca och Sago Sago har toppat App Store-listorna med varje applansering under året, samtidigt som de har byggt upp nya specialistgrupper för att bredda sina varumärken.

 

EN AV DE NYA investeringarna var podcastnätet Acast som utifrån sin bas i Sverige och Storbritannien under 2015 expanderade till USA.

 

Ulrika Saxon,
affärsområdeschef 

Ulrika Saxon, affärsområdeschef

 

FÖRETAG: EVOKE GAMING, KIT, MAG+, SAGO SAGO, SF ANYTIME, SPOON, SVENSK FILMINDUSTRI, TAILSWEEP, TOCA BOCA, TRE VÄNNER. BONNIER GROWTH MEDIA HAR OCKSÅ MINORITETSANDELAR I ABIOS GAMING, ACAST, OH MY!, REFUNDER, RESOLUTION GAMES OCH UNITED SCREENS.

 

Poddplattform. Utmanar status quo.

Acast lanserades i april, Bonnier investerade i maj 2015 och har sedan dess vuxit från 12 miljoner uppspelningar per månad till 24 miljoner. I slutet av 2015 lanserades plattformen i USA, som snabbt blev Acasts största marknad, med innehållspartner som Buzzfeed och Financial Times. I dag finns Acast tillgängligt i Sverige, Storbritannien och USA och har 40 anställda. Måns Ulvestam, vd för podcastplattformen Acast.


Vad är det som är så speciellt med Acast?
– Acast är världens mest avancerade podcastplattform. Vi erbjuder premiumtjänster för hosting och distribution av podcastar och hjälper dem att tjäna pengar på sitt koncept. Acasts plattform ger också innehållsskaparna en unik möjlighet att berika pod-castupplevelsen med bilder, länkar och filmer.


Hur ser affärsmodellen ut och vilken roll spelar reklamen?
– Acast är en förvaltningstjänst. Vi tar in podcastinginnehåll och säljer sedan annonser mot det innehållet. I dag utmanar vi status quo inom podcasting, det vill säga upplästa sponsormeddelanden, genom att vi ger annonsörerna användbara mätningar och banbrytande annonsformat. Acast levererar exempelvis världens första dynamiska annonsering, världens första dynamiska sponsorskap och världens första programmatic buying i podcastvärlden. I nuläget är annonsering vår enda intäktskälla, så den är självklart avgörande.


Vilket är den största utmaningen när ni nu blir internationella?
– Vi måste hitta rätt talanger, men hittills har vi haft tur inom det området. Vi behöver i princip tre typer av begåvningar för att få Acast att växa. Först och främst behöver vi utvecklare. Sedan behöver vi erfarna innehållsutvecklare som både oberoende podcastare och medieföretag känner förtroende för. Och slutligen behöver vi säljare. Men jag skulle säga att vår största utmaning är att se till att alla våra interna system växer så snabbt som verksamheten behöver.

Måns Ulvestam, vd för podcastplattformen Acast.

Magazines.
Tidskriftsbranschen möter fortfarande stora utmaningar. Affärsområdet Magazines gjorde under 2015 stora investeringar inom det digitala området och närliggande tjänster.

AFFÄRSOMRÅDET MAGAZINES består av Bonnier Publications med huvudkontor i Danmark och dotterföretag i Norge, Finland och Sverige; Bonnier Tidskrifter i Sverige och Bonnier Corporation i USA. Några av de största varumärkena är Illustreret Videnskab, Allt om Mat och Outdoor Life.


PRINTVERKSAMHETEN fortsatte att minska, men flera av titlarna har fortfarande starka positioner och genererade betydande intäkter under året. Gruppen hade stor tillväxt inom digital försäljning som drivs av trafik i sociala medier och nya format och produkter. Tillväxtenvar också god inom närliggande verksamhet med licensförsäljning, evenemang och content marketing.


NYA DIGITALA ERBJUDANDEN och produkter infördes för prenumeranter på tryckta medier, för att säkra den viktigaste inkomstströmmen i gruppen.


FLERA EFFEKTIVITETS- och produktivitetsprogram gav stora besparingar, utan att kvaliteten försämrades.

 

UNDER 2015 MEDDELADE Michael Cordsen, länge chef för Bonniers affärsområde Magazines och vd för Bonnier Publications att han skulle gå i pension i januari 2016. Jesper Buchvald tog över rollen som vd och jag tog över som affärsområdeschef.

 

Lars Dahmén,
affärsområdeschef från februari 2016

Lars Dahmén, affärsområdeschef från februari 2016

 

  FÖRETAG: BONNIER CORPORATION, BONNIER PUBLICATIONS, BONNIER TIDSKRIFTER.

 

Hus & Hem. Starkast i segmentet.

Bonnier Publications är den största och mest lönsamma aktören inom hus- och hemsegmentet i Skandinavien, med tidningar som Gør det selv, husägartiteln Vi i Villa och det lyxiga inredningsmagasinet Bo Bedre. Erik Rimmer, chefredaktör, Bo Bedre, Danmark, och Helena la Corte, vd för Vi i Villa, Sverige, talar om utmaningar och framgångar.


Båda era tidskrifter finansieras genom annonser. Hur fungerar det på dagens mediemarknad?
Erik Rimmer: – 2015 har inte varit ett hemskt år – tvärtom! Vi ökade med 20 procent för annonseringen i tryckta tidningar och online sammanlagt jämfört med 2014. Ryktena om de tryckta mediernas död i vårt segment är överdrivna. Det är bättre att prata om vad vi vill berätta för läsarna, oavsett plattform.
Helena la Corte: – Det handlar om att sätta läsarna i första rummet! Bjud in dem och ge dem möjlighet att berätta om sina liv i sina hem. Om du har läsarna kommer annonspengarna efter. Intäkterna från tryckta annonser i Vi i Villa i Sverige ökade med 30 procent förra året.

 

Hur ser de digitala möjligheterna ut?
ER: – I april förra året lanserade vi vår första engelskspråkiga tidning, Nordic Living by Bo Bedre. Om du vill vara aktiv inom inredningsområdet måste du vara internationell. Språket är bara ett litet hinder – vi har historier och bilder som kan inspirera en hel värld. Och det enklaste sättet är att göra det digitalt, i kombination med ett tryckt magasin av hög kvalitet.  
HLC: – Precis som för tryckta magasin är det viktigt att skapa engagemang hos besökarna genom att ta fram intressant och värdefullt innehåll. Men också att få betalt för det. Idényt (Vi i Villa i Danmark) har till exempel lyckats bygga upp en mycket lönsam digital verksamhet. Tiden-till-marknaden är avgörande. Vi måste lyssna på våra läsare och anpassa oss till och utveckla det de efterfrågar – och göra det snabbt.


Where can we be better?
HLC: – Samarbetet mellan varumärkena inom hus- och hemsegmentet inom Bonnier. Vi har så många läsare som är intresserade av bra innehåll inom segmentet, oavsett varumärke. Gør det selv har till exempel unikt material som går att använda i Vi i Villa, och Vi i Villa kan hjälpa Gør det selv att få fler prenumeranter.

Erik Rimmer, chefredaktör för Bo Bedre, och Helena la Corte, vd för Vi i Villa.

News.
Digitalt innehåll ökar och intäkterna förbättrades under 2015 för affärsområdet News inom Bonnier trots tuffa tider för tryckta annonser och upplagor.

BONNIER NEWS FÖRSTÄRKTE lönsamheten under 2015, trots vikande upplagor och fallande annonsintäkter print. Vinsten ökade från 332 Mkr till 363 Mkr, och då belastades resultatet dessutom av strukturkostnader på 80 Mkr. Under året gjordes betydande investeringar i digital utveckling samtidigt som optimeringen av papperstidningsaffären fortsatte. Gemensamma organisationer för upplaga respektive annons bildades för DN, Di och Expressen.


DAGENS NYHETERS LÄSARINTÄKTER ökade för sjätte året i rad och vinsten uppgick till 122 Mkr. Antalet digitala abonnemang mer än fördubblades och uppgick vid årets slut till 31 865. DN tyngdes dock av fortsatt fallande printannonsintäkter och de digitala annonsintäkterna kunde långt ifrånkompensera för denna nedgång. Ett helt nytt betalningssystem för innehåll online skapades i samarbete med Klarna samtidigt som ett nytt digitalt produktutbud lanserades.


DEN DIGITALA TRANSFORMATIONEN i annonsaffären fortsatte med full kraft på Expressen under 2015. Det betyder att de totala annonsintäkterna ökade med 3 procent under året. De digitala annonsintäkterna ökade med 30 procent och utgör numera 56 procent av de totala annonsintäkterna. Den digitala trafiken ökade kraftigt, sidvisningar +17 procent för desktop och 91 procent för mobilt, vilket innebar ökade marknadsandelar. Stora investeringar gjordes i rörligt och en ny, kraftfull strategi för Expressen TV initierades. Vinsten för året uppgick till 88 Mkr.


DAGENS INDUSTRIS MARGINAL är fortsatt stark och vinsten uppgick till 136 Mkr. Di uppvisade återigen inte en lika stor nedgång för vare sig upplaga eller printannonsintäkter som övriga tidningar i affärsområdet. Konferensverksamheten fortsatte att växa och intäkterna uppgick till 56 Mkr. Även mobilintäkterna ökade rejält. En ny sajt, Di digital startades med fokus på den digitala transformationen och entreprenörskap. 1 jan 2016 tillträdde Di:s redaktionschef Lotta Edling som ny chefredaktör för tidningen efter Peter Fellman.

 

2015 VAR DET FÖRSTA HELÅRET för den gemensamma koncernen HD-Sydsvenskan och resultatet på 48 Mkr var väsentligen bättre än i förvärvskalkylen. Pontus Bodelsson utsågs till ny koncernchef efter Lars Dahmén. Till ny chefredaktör för HD utsågs Jonas Kanje. 2015 präglades av ett hårt arbete med att integrera verksamheterna i de två tidningarna, men med fortsatt fokus på att behålla särarten i de olika varumärkena.

 

EFTER MÅNGA ÅR AV röda siffror lyckades Bold Stockholm vända resultatet 2015 till en vinst på 13 Mkr. Vikande intäkter från de interna tidningskunderna kunde framgångsrikt kompenseras av nya intäkter från externa kunder samtidigt som hela produktionsapparaten effektiviserades och kapacitetsutnyttjandet ökade.

 

Gunilla Herlitz,
affärsområdeschef (till sommaren 2016)

Gunilla Herlitz, affärsområdeschef (till sommaren 2016)

 

Företag: Dagens industri, Dagens Nyheter, Expressen, HD–Sydsvenskan, Bold Printing Group.

 

Datadriven. Att utgå från kundernas beteende för att fatta beslut.

Vad kunderna – läsarna och annonsörerna – tycker och tänker är avgörande för de dagstidningar som ingår i affärsområdet. En insiktsdriven strategi är drivkraften. Charlotte Svensson, ansvarig för it och digital utveckling vid Bonnier News, förklarar hur och varför.


Vad är tankarna bakom en insiktsdriven arbetsmetod och vad har ni fått för resultat?
– Vi arbetar med en datadriven metod. Det betyder att data är tillgängliga för alla i organisationen. Vi följer upp vår prestanda i realtid tillsammans med olika trender och mönster i takt med att de utvecklas. Vi använder informationen vi får fram för att kunna arbeta proaktivt och ha rätt fokus i allt material som vi producerar. Målet är att ständigt vara relevanta för både läsare och annonsörer. Trafiken ökar i våra digitala kanaler tack vare att vi anpassar oss snabbare och producerar innehåll som baseras på faktiskt beteende. Läsarnas beteende är en del av underlaget i vårt beslutsfattande. Med den informationen kan vi skapa exakt och relevant kommunikation. Vi ökar antalet digitala prenumeranter med väldefinierade erbjudanden som baseras på beteenden. Vi förbättrar också träffsäkerheten för annonsörerna med hjälp av bra kunddata, vilket gör att de kan nå specifika målgrupper. Och vi skapar nya produkter som bygger på verkliga målgrupper, där intressen gifts ihop med innehåll.


Digitala "dashboards" är en viktig del i den här metoden. Hur använder ni dem?
– Alla i organisationen har information om vår trafik. Våra kunders intressen är avgörande för att vi ska lyckas. Vi mäter allt från innehållets kvalitet till trafikmönster, från intresseområden tillomräkningskurser. Vi A/B-testar allt vi gör. En testbaserad arbetsmetod betyder att vi konsekvent kan fokusera på det som verkligen når fram till våra läsare inom varje varumärke.


Vilka är era största framgångar?
– Ökad digital försäljning – både mätt i digitala annonsintäkter och i antal digitalaprenumeranter. Under det senaste året har vi också sett en kraftigt ökad trafik i alla kanaler. Vi har också sett ett mycket mindre tapp, samtidigt som vi har effektiviserat försäljningen och minskat antalet förfrågningar hos kundtjänst.


Charlotte Svensson, ansvarig för it- och digital utveckling vid Bonnier News.


Tomas Franzén

Garanterar framtiden.

Ett år då vi visade att vi klarar balansen mellan att investera i framtiden och leverera lönsamhet här och nu.

Bonniers affärsområden

Bonniers affärsområden.

Intäkterna låg i linje med förväntningarna, och det gjordes stora investeringar i utveckling av tjänster och teknologi.

Finansiellt resultat 2015

Finansiellt resultat 2015.

Bonnier AB:s operativa resultat för 2015 uppgick till 1 008 Msek vilket ger en EBITA-marginal på 3,9 procent.

Närmare kunden.

Träffa tre Bonnierföretag som växer med hjälp av ett starkt konsumentfokus.

Media är vår business

Media är vår business.

Historieberättande och journalistik är fortfarande hjärtat i Bonniers verksamhet, säger styrelsens ordförande Carl-Johan Bonnier.

Lever som vi lär.

Läs mer om några initiativ och projekt som speglar Bonniers kärnvärden och sociala ansvarstagande.

Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse av webbplatsen som möjligt. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies